AKTUALNOŚCI
NEON WRÓCIŁ NA EMILIĘ
Paweł Giergoń    05.10.2009

Wieczorem, 3 października 2009 roku, rozbłysł zrekonstruowany neon pawilonu meblowego "Emilia" w Warszawie. W ten sposób symbolicznie zainaugurowano pilotażową edycję imprezy pod nazwą "Warszawa w budowie", poświęconej szeroko pojętemu projektowaniu. W tymczasowej siedzibie Muzeum Sztuki Nowoczesnej przy ulicy Pańskiej, można oglądać wystawę, której motywem przewodnim jest tymczasowość. W sąsiadującym z Muzeum pawilonie meblowym "Emilia" otwarto ciekawą i świetnie zaaranżowaną ekspozycję, prezentującą przeszłość i przyszłość polskiego wzornictwa przemysłowego. Eksponaty prezentowane są wśród bieżącej oferty handlowej sklepu meblowgo. To unikalna okazja do zobaczenia w jednym miejscu stolików, krzeseł, foteli i taboretów takich projektantów jak Teresa Kruszewska, Maria Chomentowska, Olgierd Szlekys, Marian Oleszczuk, Irena Żmudzińska, Karol Grams, Jerzy Sołtan, Zbigniew Ihnatowicz, Marian Sigmund, Władysław Wołkowski, Piotr Perepłyś, Maria Wójcicka i Roman Modzelewski. Prezentowane obiekty z lat pięćdziesiatych, sześćdziesiatych i siedemdziesiątych XX wieku, pochodzą z kolekcji Muzeum Narodowego i Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Towarzyszą im współczesne propozycje projektantów młodego pokolenia. Odtworzonemu na dachu popularnej "Emilki" neonowi towarzyszy również przywrócony po latach akcent plastyczny w postaci różnokolorowych kubików układających się w napis "meble emilia" (pierwotny projekt z końca lat 60. Piotra Perepłysia).

Dom Meblowy "Emilia" w Warszawie wzniesiono w 1969 roku wg projektu Hanny Lewickiej i Mariana Kuźniara. To jeden z najciekawszych obiektów handlowych stolicy czasów PRL. Charakterystycznym elementem, wyróżniającym bryłę budynku z dość ciasnej zabudowy zachodniej pierzei ulicy Emilii Plater jest romboidalna linia dachu, przywodząca na myśl wężyk generalski. Całkowicie przeszklona elewacja zewnętrzna kryje bogate w ciekawe perspektywy i akcenty świetlne wnętrze, zaprojektowane na trzech kondygnacjach. Pierwsze piętro pawilonu powiązane jest łącznikiem z przylegającym doń budynkiem mieszkalnym, którego parter i pierwsza kondygnacja stanowiły pierwotnie uzupełnienie powierzchni domu meblowego. Na pierwszym piętrze, zajmowanym dziś tymczasowo przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej, zachowała się oryginalna kompozycja mozaikowa autorstwa Kazimierza Gąsiorowskiego.


Foto © 2009 Paweł Giergoń / sztuka.net



redakcja|nota prawna
© 2003-2024 sztuka.net   Wszelkie prawa zastrzeżone.