AKTUALNOŚCI
KONSERWACJA OBRAZU HENRYKA SIEMIRADZKIEGO "POCHODNIE NERONA"
Paweł Giergoń    02.09.2003

Jak poinformował Janusz Czop - Główny Konserwator MNK, na początku lipca w Muzeum Narodowym w Krakowie, w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach rozpoczęto kompleksową konserwację monumentalnego obrazu Henryka Siemiradzkiego "Pochodnie Nerona", dzieła szczególnie ważnego dla Muzeum Narodowego w Krakowie, bowiem dało początek historii pierwszego narodowego muzeum Polaków. Olbrzymia kompozycja (4 x 7 m) pokazuje historyczną scenę, w której chrześcijanie, posądzeni o podpalenie Rzymu, zostali przez Nerona skazani na spalenie żywcem; egzekucja odbyła się publicznie, w obecności Cezara i zgromadzonego tłumu. Obraz namalowany w Rzymie, po raz pierwszy wystawiony w 1876 roku, był entuzjastycznie przyjęty, a sam Siemiradzki pisał: "Od kilkudziesięciu lat żaden obraz nie wywołał takiego hałasu w Rzymie. Słowem powodzenie ogromne." Dzieło prezentowane było w wielu miastach Europy, m.in.: w Monachium, Wiedniu, Berlinie, Petersburgu, Warszawie, Lwowie, Paryżu, Londynie, Zurichu. Ostatecznie w 1879 roku, podczas uroczystości jubileuszowych ku czci Józefa Ignacego Kraszewskiego w Krakowie, Siemiradzki postanowił "Pochodnie Nerona" podarować powstającemu muzeum. Za jego przykładem poszli inni ówcześni wybitni artyści, i "królewski dar Siemiradzkiego" stał się zaczątkiem kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie. Do inwentarza muzealnego obraz wpisano pod nr 1 i zawieszono w Galerii w Sukiennicach, gdzie z wyjątkiem lat I i II wojny światowej, eksponowany jest nieprzerwanie do dnia dzisiejszego.

Obraz był trzy razy konserwowany: w 1882, 1945 i 1969/70 roku. Ze względu na ogromne rozmiary płótna, każdorazowo prace przy nim były dużym przedsięwzięciem konserwatorskim, organizacyjnym i finansowym. Od czasu ostatniej konserwacji, przede wszystkim mocno pociemniał werniks pokrywający lico oraz uczytelniły się ślady poprzednich zabiegów (sklejenia i uzupełnienia płótna, kity, retusze). Uszkodzona jest także konstrukcja drewnianego krosna, które należy wymienić. Również bogato zdobiona, złocona rama wymaga prac konserwatorskich. Konstrukcja jest osłabiona, w wielu miejscach widoczne są pęknięcia, powierzchnia złoceń jest poprzecierana i mocno pociemniała. Obecne prace, które trwać będą około 6 miesięcy, wykonywane są bezpośrednio na Galerii w Sukiennicach. Przeprowadzenie kompleksowej konserwacji i restauracji przywróci dziełu oryginalną estetykę i kolorystykę oraz wzmocni i ustabilizuje stan techniczny, co pozwoli na bezpieczną ekspozycję przez wiele następnych lat.



redakcja|nota prawna
© 2003-2024 sztuka.net   Wszelkie prawa zastrzeżone.