WYSTAWY
WARSZAWA - GALERIA M2 [M KWADRAT]
Jakub Adamek - Animal Planet
21.09.2007 - 13.10.2007

21.09.2007 - 13.10.2007
O zwierzętach z cyklu "Animal Planet"
Wybrałem zabawki, które dość wiernie odwzorowują prawdziwe zwierzęta, dzięki czemu mogą stwarzać pozory bycia żywym organizmem. Wszystkie leżą i mają udawać martwe. Dodatkowo niektóre z nich zostały poprzecinane, żeby wskazać na ich śmierć, co mogłoby oznaczać z kolei, że kiedyś żyły. Chcę w ten sposób wywołać złudzenie prawdziwości sytuacji przy jednoczesnym wskazaniu na jej sztuczność. To znaczy, że świat prawdziwy można mylnie rozumieć albo rozumieć na kilka sposobów. Przykładem mógłby być kanał telewizyjny Animal Planet. Możemy uznać, że telewizja dzięki swej działalności rozpowszechnia wiedzę o przyrodzie, ekologii, nieuchronności pewnych procesów cywilizacyjnych i jednocześnie czerpie z tego zyski. Mówi o zwierzętach, ale je również wykorzystuje. Oczywiście moje prace nie krytykują takiej działalności. One miały być po prostu trochę grą, zabawą, iluzją. Zależało mi na tym, żeby oglądający mógł doszukiwać się w tych obrazach elementów świadczących zarówno o realności, jak i sztuczności czy banalności danej sytuacji.

O obrazie "Wisior" z cyklu "Animal Planet"
Wisior - to znów wizerunki zwierząt, tyle że w innej formie. Są to przypinki, ich części, pamiątki przyrodnicze itd. Tutaj próbowałem zamienić się myśliwego, który tworzy taki wisior na pamiątkę np. przeżycia niezwykłej przygody lub spotkania z niebezpieczną zwierzyną. Obraz "Wisior" miał być symbolem przeplatania się instynktów pierwotnych i współczesnych doświadczeń. Wisior jest zapowiedzią kolejnych prac z tego cyklu.

O obrazach "Łowca" z cyklu "Animal Planet"
W moich łowcach opowiadam o człowieku, który ogląda program tematyczny w telewizji Animal Planet. W pewnym momencie zaczyna ulegać informacjom, jakie do niego docierają, zatraca się w tym odbiorze i w jakiś sposób staje się uczestnikiem owych wydarzeń. Interesuje mnie relacja pomiędzy oglądającym a telewizją jako nośnikiem informacji, to mimowolne poddawanie się oddziaływaniu jakiś treści, których weryfikacja jest trudna lub niemożliwa. Animal Planet dostarcza szczególne informacje mówiące o przyrodzie i tym samym odwołuje się do pierwotnych instynktów człowieka. Możemy jedynie próbować wyobrazić sobie, jak kiedyś człowiek był blisko natury. Atawizmy jednak zawstydzają nas, zwykle nie pasują do współczesnego stylu życia, są w kontraście do naszych przyzwyczajeń, a jednak gdzieś głęboko ukryte, czasem przypominają o sobie. Chciałbym opowiedzieć o zderzeniu światów - świata przedstawionego za pośrednictwem telewizji, zmontowanego i podanego w ciekawej formie i świata człowieka współczesnego - widza i odbiorcy informacji.

Inspiracją do powstania obrazów "Łowca" były spektakularne akcje łapania krokodyla przez Steva Irwina, które w jakiś sposób stają się symboliczne dla oblicza telewizji Animal Planet. Przesada, teatralność i reżyseria procesu łapania krokodyla przez Irwina wpisują się w idee moich działań z zabawkami.

Życiorys
Jakub Adamek (ur. 1975) - studiował w katowickiej filii Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie w 2001 r. uzyskał dyplom w pracowni projektowania graficznego (promotor prof. Marian Oslizlo). Od 2004 r. jest asystentem w Katedrze Rysunku i Malarstwa ASP w Katowicach. Zdobył wyróżnienie za olej "Szkoła" w finale konkursu "Obraz Roku 2003" oraz za obraz "Wejście do kopalni Wirek" na festiwalu malarstwa w Szczecinie w 2004 r.

Galeria m2 [m kwadrat], ul. Oleandrów 6, 00- 629 Warszawa
Kontakt: www.m2.art.pl


Wystawy aktualne | Archiwum wystaw 2003-2012

redakcja|nota prawna
© 2003-2024 sztuka.net   Wszelkie prawa zastrzeżone.