WYSTAWY
STALOWA WOLA - MUZEUM REGIONALNE
Grottger
05.04.2008 - 11.05.2008

05.04.2008 - 11.05.2008
Ekspozycja kilkudziesięciu prac Artura Grottgera - wybitnego malarza, którego niezwykle piękne i sugestywne obrazy powstańcze i martyrologiczne stały się kanonem narodowej ikonografii tego czasu - stanowi bezprecedensowe wydarzenie, ze względu na prezentację - tylko w Muzeum Regionalnym w Stalowej Woli - kilkunastu dzieł Grottgera pochodzących z Lwowskiej Galerii Sztuki, m.in. słynnego dyptyku Powitanie powstańca i Pożegnanie powstańca. - Dzięki dobrej współpracy ze Lwowską Galerią Sztuki po raz kolejny mamy możliwość sięgnięcia do jej przebogatych zasobów, tak rzadko widywanych w Polsce - mówi dyrektor Muzeum, Lucyna Mizera. - Tym razem są to poruszające kompozycje powstańcze i syberyjskie, a także liczne portrety olejne. Lwowska część wystawy pokazana będzie wyłącznie w Stalowej Woli, potem wróci do Lwowa, dlatego nasza ekspozycja ma niepowtarzalny charakter i odbiega od innych prezentacji dzieł Grottgera. Ponadto na wystawę złożą się szkice, rysunki, obrazy olejne i akwarele z kilkunastu placówek muzealnych w Polsce oraz z kolekcji prywatnych. Pokazane zostaną różnorodne wątki twórczości wielkiego artysty - zarówno historyczne i symboliczne, jak i portrety czy liryczne krajobrazy. Nie zabraknie wątku osobistego - portret Wandy Monné, narzeczonej artysty, przypomina dzieje ich romantycznej, niezwykłej miłości, niestety bez happy endu. Grottger zmarł w wieku zaledwie 30 lat.

Artur Grottger (1837-1867) jeden z czołowych przedstawicieli romantyzmu w malarstwie polskim, niekwestionowany twórca ikonografii powstania styczniowego i martyrologii Polaków na Syberii - jest jednym z najpopularniejszych artystów polskich. Autor wspaniałych, znajdujących się już w kanonie sztuki polskiej cyklów historycznych Warszawa I, Warszawa II, Polonia, Lithuania, które utrwaliły w wyobraźni wielu pokoleń sceny powstańczych walk oraz idei narodowego solidaryzmu. Malarz, rysownik, ilustrator w swojej niezwykle płodnej twórczości łączy estetyczne założenia akademizmu z romantyzmem, emocjami i gwałtowną uczuciowością, jednocześnie oddając realistycznie każdy szczegół. Grottger budując silny światłocień, miękko modelując rysunek, jednocześnie wprowadzał teatralność gestów, często idealizując przedstawiane postacie. Szczególnie widoczne jest to w portretach, gdzie oprócz wizerunków reprezentacyjnych (Panny Dzieduszyckie, 1866), kreował sentymentalne ujęcia kobiet, a także psychologiczne portrety członków rodziny i przyjaciół (Portret Marii Sawiczewskiej, 1866). Wyrazisty język artysty zaznacza się w dosadnych studiach portretowych wieśniaków (Chłop z Barszczowic, 1860). Innym motywem twórczości Grottgera były przedstawienia rodzajowe, alegoryczne, często pojawiał się motyw konia szkicowany podczas wielu podróży. Krajobrazy cechowała liryczna poetyka, sentymentalizm i pewna pogłębiona nastrojowość. Pojawia się także fascynacja orientem (Czerkies z dzidą, 1860). Artysta przejawiał zamiłowanie do przedstawień cyklicznych, głównie cyklów historycznych, a niewątpliwie motyw przewodni twórczości stanowiła tematyka martyrologiczna oraz cykle prac ukazujące tragizm śmierci. W wielkich kartonach historycznych przedstawia motywy żałoby i kalectwa oraz kreuje szczególny wizerunek kobiety-Polki, wspierającej narodowowyzwoleńczą walkę. Najbardziej znane dzieła patriotyczne nie wyczerpują jego bogatej twórczości. Grottger jest m.in. twórcą mało znanego, ale wyjątkowego w sztuce polskiej Dużego Albumu rysowanego dla narzeczonej Wandy Monné.

Muzeum Regionalne w Stalowej Woli. ul. Sandomierska 1, 37- 464 Stalowa Wola

Kontakt: www.muzeum.stalowawola.pl


Wystawy aktualne | Archiwum wystaw 2003-2012

redakcja|nota prawna
© 2003-2024 sztuka.net   Wszelkie prawa zastrzeżone.