WYSTAWY
WARSZAWA - KRÓLIKARNIA
Henri Cartier-Bresson - Europejczycy
11.10.2008 - 16.11.2008

11.10.2008 - 16.11.2008
Fotografie Bressona są zawsze rozpoznawalne, najczęściej wystawiane i publikowane na świecie. Eksponowane od lat trzydziestych w najbardziej prestiżowych galeriach i muzeach świata. W tym roku przypada 100 rocznica urodzin artysty. Pozostawił 700 tysięcy czarno-białych zdjęć, gdyż tylko taką fotografię uprawiał. Prezentowany w Królikarni cykl fotografii Europejczycy – powstał właściwie w ciągu pięciu lat, w czasie podróży po krajach europejskich: „Często się przemieszczałem, choć nie umiem podróżować. Lubię to czynić powoli, przygotowują się do podróży do jakiegoś kraju, a gdy się już w nim znajdę, to chciałbym zostać dłużej i żyć tak jak żyją tam jego mieszkańcy” – wspominał. W swoich fotografiach szukał zawsze wartości uniwersalnych. Często próbował dociec prawdy o społeczeństwie. Cykl Europejczycy po raz pierwszy został opublikowany w 1955 roku. Okładkę do tego albumu zaprojektował Joan Mirò. Bresson ukazał w nim kontynent europejski po drugiej wojnie światowej. Na wystawie prezentującej 163 fotografie pojawią się także zdjęcia wcześniejsze i znacznie późniejsze - Europy i jej mieszkańców.

Wszystkie fotografie pochodzą ze zbiorów Agencji Magnum Photos.



Henri Cartier-Bresson (1908–2004)

Przygoda Cartier-Bressona z fotografią zaczęła się już w dzieciństwie. Jednak prawdziwa fascynacja fotografią rozpoczęłą się w 1932 roku, kiedy to dwudziestoczteroletni artysta kupił aparat – Leica. Początkowo miał zostać malarzem. Studiował w Paryżu u znanego kubisty André Lhote’a. Z malarstwa przejął bardzo wiele, jego fotografie są bardzo plastyczne. Świadczy o tym kompozycja poszczególnych elementów, kubistyczne wyczucie geometrii, które z pewnością przejął od Lhote’a, a także często surrealistyczne zestawienia, czy specjalne pominięcia elementów rzeczywistości. Genialne wyczucie światła pozwalało mu uzyskać efekty malarskiego światłocienia.

Od 1932 roku uprawiał także fotografią reportażową. Swoją karierę fotoreportera rozpoczynał od zleceń dla „Harper’s Bazar” i „Vu”. Odbywał wielomiesięczne podróże fotoreporterskie między innymi do Indii, Kanady, Meksyku, Związku Radzieckiego, Chin oraz na Kubę i oczywiście przemierzył kilkakrotnie kontynent europejski. Rezultaty tych wypraw opublikował w albumach. Wojna przerwała jego pracę. W latach 1940–1943 był jeńcem wojennym w Niemczech. Po trzech nieudanych próbach ucieczki dopiero czwarta zakończyła się powodzeniem i powrotem do Francji, gdzie dołączył do ruchu oporu.

Bresson stworzył koncepcję decydującej chwili. Swoją teorię na temat fotografii opublikował w 1952 roku jako zbiór esejów zatytułowanych Images à la sauvette.

"Aby jakiś temat był właściwie przedstawiony, trzeba rygorystycznie zadbać o formę. Aparat trzeba ustawić w odpowiednim miejscu w stosunku do fotografowanego obiektu i właśnie od tego zaczyna się sprawa właściwej kompozycji. Dla mnie fotografia jest w rzeczywistości rozpoznaniem rytmu przestrzeni, linii i wartości. To oko wybiera obiekt, a aparat ma tylko wykonać swoją pracę, która polega na utrwaleniu na filmie tego, o czym zadecydowało oko." (Henri Cartier-Bresson)

Jego koncepcje wywarły zasadniczy wpływ na powojenny fotoreportaż, którego standardy wyznaczała założona w 1947 roku przez artystę wspólnie z Robertem Capą, Davidem Seymourem, Williamem Vandivert i Georgem Rodger agencja fotografów „Magnum Photos”.

Komisarz wystawy: Ewa Ziembińska

Królikarnia. Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie
ul. Puławska 113a, 02-707 Warszawa
Więcej: www.krolikarnia.mnw.art.pl


Wystawy aktualne | Archiwum wystaw 2003-2012

redakcja|nota prawna
© 2003-2020 sztuka.net   Wszelkie prawa zastrzeżone.