WYSTAWY
WARSZAWA - GALERIA OTWARTA PRZESTRZEŃ
Maria Kiesner - Miasto przed burzą
08.12.2009 - 19.12.2009

08.12.2009 - 19.12.2009
„Miasto przed burzą” to tytuł nowej wystawy Marii Kiesner nawiązujący do tematu jej świeżo obronionego doktoratu. Na prezentację składa się 30 prac będących podsumowaniem jej działań twórczych z ostatnich kilku lat (2002-2009). „Momentem, który mnie najbardziej porusza i zachwyca jest czas przed burza, kiedy ciemne niebo nabiera granatowego koloru a ziemia, budynki, roślinność rozświetlone są światłem o niewiadomym pochodzeniu. Wszystko wygląda jakby było oświetlone mocnym reflektorem, a niebo zamienia sie w kontrastowe, teatralne tło dla dramatycznej sceny, która ma sie zaraz rozegrać”. M. Kiesner

Maria Kiesner dotychczas była rozpoznawana przede wszystkim, jako autorka współczesnych wedut, pejzaży robotniczych aglomeracji, symboli architektury PRL-u, dworców, skoczni i wysmakowanych willi modernizmu. Jej bezludne miasta utrwalane, jakby na chwilę przed burzą emanowały napięciem i emocjami. Matową, bezosobową plamę w wąskich gamach: bieli, szarości, brązów, żółcieni i czerni zestawiała z wyrazistym śladem pędzla, smugami farby, środkami malarskimi zarezerwowanymi dla elementów natury: dla nieba, horyzontu, drzew, chmur, dymu z komina, czy wody w basenie. Ostatnie ekspozycje (zbiorowe: „+30”, „Inna architektura”; indywidualna „Nigdzie”) odsłoniły nowe poszukiwania autorki – odchodzenie od notowania konkretnych miejsc, ku zapisowi zgeometryzowanych form i kształtów w bliżej nieokreślonej przestrzeni. Wciąż czerpie inspiracje z fotografii, poszarzałych pocztówek, czy reprodukcji w starych albumach pozostając w sferze zainteresowań czystą architekturą, układem brył, zrytmizowaniem kompozycji. Tym razem odnajduje je w konstruktywistycznych makietach Katarzyny Kobro, które adoptuje na malarskie potrzeby. Maria Kiesner w centrum stawia sam obraz i zapis jego komponentów - brył, światła, koloru, waloru, plam, kresek, i dopiero w następnej kolejności istotny staje się temat. W każdej podsumowującej wystawie Kiesner znajdowała nowy wątek, zaczątek nowego cyklu, który eksploatowała w kolejnych miesiącach, czy latach. Po opustoszałych wysokościowcach Nowego Jorku (praca dyplomowa) przyszedł czas na architekturę (istniejącą w rzeczywistości, bądź już tylko na pożółkniętych kartkach starych wydawnictw lub pocztówkach) modernizmu, socrealizmu, czy współczesnych minimalistycznych „szklanych domów”. W związku z dyskusjami wokół jej pracy doktorskiej, autorkę zaintrygował temat niedookreślonych miejsc, makietowej architektury, przestrzennych modeli. Co będzie następne?
(Magdalena Durda-Dmitruk)

Maria Kiesner (ur. 1976) doktor sztuki.
W latach 1997-2002 studiowała na Wydziale Malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom, nagrodzony za poszukiwanie nowej formy wypowiedzi, obroniła w 2002 pod kierunkiem prof. J. Modzelewskiego. Pracę teoretyczną napisała pod kierunkiem dr Agnieszki Morawińskiej na temat „In edita” A. Wróblewskiego. W 2005 i 2007 roku stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Współtworzy pracownię przy ulicy 11 Listopada na warszawskiej Pradze. Od 2008 roku wykładowca w Instytucie Edukacji Artystycznej APS w Warszawie. Wystawy indywidualne (wybór): 2008 – „Weduty Warszawskie”, Muzeum Historii Miasta Warszawy; „Nigdzie”, Galeria Milano, Warszawa; 2007 – „Obrazy”, Salon Sztuki 49, Warszawa; „Warszawa”, Galeria Milano, Warszawa; 2006 - Mosty, Dom Kultury Zacisze, Warszawa; „Szare niebo”, Galeria Promocyjna, Warszawa; „Trzy Kolory”, Pracownia 3, Warszawa; 2005 – „Nudne pocztówki”, Galeria Nizio, Warszawa; „Walking Art Tour 2005”, Centrum Olimpijskie, Warszawa; „Widokówki”, festiwal Warszawa Singera; „Weduty”, galeria Art, Warszawa; 2004 – „Pocztówki”, Instytut Polski, Sofia, Bułgaria; 2003 – „Stalowa”, Galeria Zakręt, Warszawa. Wystawy zbiorowe: 2009 – „Innowacje, Galeria Appendix i Aula ASP, Warszawa; „Polski Neon” Instytut Architektury, Luksemburg; „Inna architektura”, Galeria Kobro, ASP, Łódź; 008 – „Stadion”, Koneser, Warszawa; „Tu zaszła zmiana”, Instytut Polski w Rzymie; 2007 – „Tu zaszła zmiana”, Kordegarda, Warszawa; „Malarstwo XXI wieku”, Zachęta, Warszawa; 2006 – „Warszawa w Berlinie”, Berlin; „Warszawa w Sofii”, Sofia; VI Triennale Sztuki Sakralnej, Częstochowa; malarstwo, Galeria Krytyków Pokaz, Warszawa; malarstwo, Muzeum Sztuki Współczesnej, Radom; malarstwo, Galeria Sztuki Współczesnej, Lesko; „W drodze”, Płocka Galeria Sztuki; 2003, 2005, 2006 – otwarte pracownie w ramach „Sąsiedzi dla sąsiadów”, praska Warszawa; 2005 – „Labraderie de l’art”, Roubaix, Francja; „100x100”, Kopenhaga, Dania; „Bielska Jesień 2005”, BWA, Bielsko-Biała; „Bachantki”, Muzeum Teatralne, Teatr Narodowy, Warszawa; „Bachantki”, Galeria In Spe, BWA, Olsztyn; 2004 – „Labraderie de l’art”, Roubaix; Pieńków 2004, Galeria Aspekt, Warszawa; „Malarstwo z pierwszego piętra”, Galeria Nizio, Warszawa; „Inventum”, CzarnaGaleria, Warszawa; Bielska Jesień 2003, Słupsk; Dialogi, Galeria Miejska, Płock; „Wystawa wiosenna”, Galeria Klementyny Bocheńskiej, Fabryka Trzciny, Warszawa; 2003 - Bielska Jesień 2003, BWA, Bielsko Biała; Obraz roku 2003 (finał konkursu), Królikarnia, Warszawa; „Czarne i Białe”, Galeria Klementyny Bocheńskiej, Fabryka Trzciny, Warszawa; 2002 – „Dyplomy 2002”, Galeria Studio, PKiN, Warszawa; „Comedia dell'arte”, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn; „Comedia dell'arte”, Teatr Węgajty, Węgajty; „Plener Żydowski”, wystawa studentów prof. L. Tarasewicza, Ośrodek Kultury Pogranicze, Sejny; 1999 – „Śląsk kopalnią tematów”, wystawa studentów prof. L. Tarasewicza, Górnośląskie Centrum Kultury, Katowice; wystawa rysunku studentów ASP, Galeria Prezydenta Warszawy; „Dłużew”, Galeria Aneks, Warszawa; 1998 – „Trękus Wielki Tydzień”, Galeria "In spe", Warszawa.

Kurator: Magdalena Durda-Dmitruk

Galeria Otwarta Przestrzeń we współpracy z Galerią Artinfo.pl w Fabryce Trzciny.
ul. Otwocka 14, Warszawa
Kontakt: www.artinfo.pl


Wystawy aktualne | Archiwum wystaw 2003-2012

redakcja|nota prawna
© 2003-2020 sztuka.net   Wszelkie prawa zastrzeżone.