WYSTAWY
ŁÓDŹ - MUZEUM SZTUKI
Paralaksa. Spojrzenia Zbigniewa Rogalskiego
28.10.2010 - 30.01.2011

Zbigniew Rogalski, Bez tytułu (Bjork)
Zbigniew Rogalski to jeden z najbardziej znanych młodych polskich malarzy, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Po ukończeniu studiów i debiucie w białostockim Arsenale stał się współzałożycielem duetu Magisters działającego w zakresie fotografii, wideo i malarstwa. Wraz z Hubertem Czerepokiem, w ironiczny i nieraz przewrotny sposób, wytykali hipokryzje codziennej rzeczywistości, w tym środowiska artystycznego. Indywidualne prace artysty również nie są pozbawione tej ironii, ale inny już jest sposób patrzenia i rodzaj obserwacji. Rogalski maluje w sposób tradycyjny - farbami olejnymi na płótnie, jest to jednak malarstwo, które przyswoiło współczesne doświadczenie filmu i fotografii, nowych mediów, a nawet komiksu - zawiera kadry, odbicia, eksperymenty i subtelne efekty wizualne.

Niewiele dzieł artysty jest dostępne w Polsce, większość znajduje się za granicą, często w prywatnych kolekcjach (m.in. w kolekcji rodziny Rubellów - najsławniejszych, opiniotwórczych amerykańskich kolekcjonerów z Florydy). Dlatego dużym wyzwaniem było zorganizowanie wystawy będącej kompletnym przeglądem jego prac - od wczesnych obrazów po najnowsze obiekty, od polemiki z ulubionymi mistrzami po śledzenie lustrzanych odbić.

Jednak wystawa Paralaksa. Spojrzenia Zbigniewa Rogalskiego to nie tyle retrospektywa, co wystawa tematyczna, skoncentrowana na głównym motywie artystycznej aktywności Rogalskiego - na transformacji spojrzenia. Posiadając wybitne techniczne zdolności oraz talent wynalazcy, Rogalski proponuje wizualne eksperymenty, które stanowią przekroczenie, a czasem nawet odwrócenie klasycznej malarskiej techniki perspektywy. Wynajduje nowy sposób widzenia, który można nazwać paralaksą, korespondującą z najnowszymi zjawiskami w nauce, technologii i kulturze. Dlatego wystawa jest nie tylko zgromadzeniem dzieł ilustrujących wizualne wynalazki - przez zestawienia prac tworzy wyjątkowe wzrokowe doświadczenie, w którym odsłoni się spojrzenie w jego relacjach z pragnieniem, z tęsknotą, fantazją i śmiercią. Unikalną cechą obrazów Rogalskiego jest także to, że spojrzenie ucieleśnione jest w nich jako prawdziwie malarska materia, można powiedzieć, że spojrzenie zostało w jego malarstwie zmaterializowane.

Dzieło Rogalskiego może być traktowane jako wizualny kontrapunkt wobec współczesnych koncepcji teoretycznych zwłaszcza formułowanych przez takich myślicieli jak Slavoj Žižek, Jacques Lacan, czy Paul Virilio. W żadnym wypadku jego obrazy nie stanowią jednak ilustracji teoretycznych tez - są raczej wkładem na własnych prawach, stawiającym pytania i proponującym odpowiedzi za pomocą środków wizualnych.

Paralaksa to inny rodzaj widzenia - efekt niezgodności różnych obrazów tego samego obiektu obserwowanego z różnych perspektyw. Rogalski tworzy od ponad dekady, zmieniają się tematy jego prac i perspektywy patrzenia. Niezmienny pozostaje sposób patrzenia – niezwykle przenikliwy, analizujący, pozostawiający rzadko dziś obecne w sztuce poczucie tajemnicy i niedopowiedzenia.

Kurator: Jarosław Lubiak

Muzeum Sztuki w Łodzi, ul. Więckowskiego 36, Łódź
Kontakt: www.msl.org.pl



Wystawy aktualne | Archiwum wystaw 2003-2012

redakcja|nota prawna
© 2003-2024 sztuka.net   Wszelkie prawa zastrzeżone.