|
|
"Wedle współczesnego francuskiego psychoanalityka i filozofa, Jacquesa Lacana, jednym z głównych powodów kryzysu naszej kultury jest zanik imago (obrazu) ojca. Żyjemy w kulturze patriarchalnej, z której znikł ojciec, - mówi Rafał Nowakowski, kurator wystawy. W zgromadzonych na wystawie pracach można wyraźnie zobaczyć, jak obraz mężczyzny, jednolity i wyidealizowany jeszcze przed II wojną światową, ulega coraz większemu rozdarciu już po wojnie, zaciera się, szarzeje i blaknie, poddany zostaje coraz większej presji (dosłownie i w przenośni). W końcu z całej postaci zostaje częstokroć tylko schematyczna sylwetka, wykoślawiony grymas, rozczłonkowany tors, podarta koszula, szmata na chodniku... Wystarczy pobieżny rzut oka na chronologiczny układ naszej kolekcji, aby stwierdzić jeden fakt. W XX wieku wizerunek białego, heteroseksualnego mężczyzny znika z naszej kultury masowej."
Rozpoczynająca sie w Muzeum Plakatu wystawa jest próbą przyjrzenia się obrazowi dominującego jakoby "rodzaju" człowieka - białego heteroseksualnego mężczyzny. Utrwalony
na plakatach obraz mężczyzny sprowadza się do kilku określonych ról społecznych i funkcji. Mężczyzna może być synem, mężem lub ojcem, czasami uwodzicielem czy szacownym starcem. Często ukazywany jest jako żołnierz albo robotnik.
"Tyle mówi się obecnie o stereotypach i stygmatyzacji. Wielu badaczy i naukowców (słusznie zresztą, moim zdaniem) poświęca swą uwagę postaciom dyskryminowanym i marginesowym - kobietom, mniejszościom etnicznym i seksualnym, niepełnosprawnym - niewiele natomiast znajdzie się badań i opracowań na temat obrazu owej dyskryminującej, panującej większości. Przyjrzyjmy się zatem obrazowi owego, jakoby dominującego "rodzaju" człowieka - białego heteroseksualnego mężczyzny. Czy on także nie podlega stereotypom, nie jest wtłaczany w szablony, czy nie dodaje mu się "gęby", czy nie jest "upupiony"?"
Muzeum Plakatu w Wilanowie, ul. Stanisława Kostki Potockiego 10/16, Warszawa Kontakt: www.postermuseum.pl
|