WYSTAWY
KRAKÓW - BUNKIER SZTUKI
Rosemarie Trockel
14.02.2004 - 14.03.2004

14.02.2004 - 14.03.2004
Rosemarie Trockel - from the video, 1994 Rosemarie Trockel - Siesta, 2000 Rosemarie Trockel - Untitled, 1990
Prezentowana w Bunkrze Sztuki wystawa Rosemarie Trockel została przygotowana wspólnie z Fundacją IFA (Institut für Auslandsbeziehungen z siedzibą w Stuttgarcie), w ramach prowadzonego przez Instytut programu monograficznych wystaw największych niemieckich artystów. Wystawa nie jest jedynie ilustracją pozycji, jaka pośród prac uznanych niemieckich artystów ? przede wszystkim mężczyzn (Gerhard Richter, George Baselitz i Sigmar Polke) - przypadła w ramach dyskursu sztuki nowoczesnej dziełom tej artystki. Trockel, analizując pozycję jaką zajmują jej koledzy-artyści, dąży do stworzenia kontrpropozycji dla zdominowanej przez nich sceny sztuki. W tym celu stosuje strategię konfrontacji toposu artysty-geniusza z rolami tradycyjnie przypisanymi kobiecie. Dzieła tworzone rozmaitymi technikami stanowią odbicie jej punktu widzenia w ramach zdecydowanie feministycznego stanowiska artystycznego i są niezmienne w swojej fundamentalnej krytyce dominującego systemu sztuki. Jedną z jej najwcześniejszych prac jest Malmaschine (Maszyna malarska) z 1990 roku, pokazywana także w ramach najnowszej wystawy. Trockel prezentuje w niej krytyczne podejście zarówno do uznawania rękodzieła za jedyną możliwą formę artystycznej aktywności kobiet, jak i do modernistycznej idei gestu malarskiego, parodiując w ten sposób topos artysty-geniusza. Jednak mimo zawartego w pracach Trockel krytycznego stanowiska zachowują one świeżość i są bardzo przekonywujące. Artystce udaje się uniknąć dogmatyzmu dzięki umiejętnemu połączeniu rozważań intelektualnych z ironią i dowcipem. Rosmarie Trockel często celowo wybiera skróty artystycznych dróg, a posługując się na wskroś dekonstrukcyjną metodą ponownie poddaje w wątpliwość każdą odnalezioną odpowiedź albo też w ogóle ją odrzuca. Nieprzygotowany odbiorca może w związku z tym odczytać jej prace jako niezbyt spójne i, przynajmniej początkowo, trudne do zrozumienia. W dodatku splątana sieć wzajemnych asocjacji oplata każdą z grup prac, w ramach których raz zastosowane motywy są przez lata poddawane przekształceniom przy użyciu różnych mediów i w ten sposób same się deszyfrują. W jej pracach zarówno tradycyjne jak i nowe media tworzą wciąż od początku zadziwiające związki z widzem. Jest to szczególnie widoczne w rysunkach wykonanych piórkiem, węglem, metodą kolażową, czy przy użyciu komputera, które zajmują ważne miejsce w jej twórczości. Rysunki towarzyszą każdej nowej fazie twórczości, zarówno jako próby jak i jako szkice notujące obserwacje i idee, ale tworzą także, co jest szczególnie widoczne w najnowszych wielkoformatowych pracach ? niezależną grupę dzieł. Z tego właśnie powodu prezentowana wystawa kładzie szczególny nacisk, obok prac wideo, właśnie na rysunki i szkice artystki.

kurator: Gudrun Inboden (IFA), koordynacja: Renata Zawartka (Bunkier Sztuki)

Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, 31-011 Kraków, pl. Szczepański 3a. Kontakt: www.bunkier.com.pl


Wystawy aktualne | Archiwum wystaw 2003-2012

redakcja|nota prawna
© 2003-2024 sztuka.net   Wszelkie prawa zastrzeżone.