WYSTAWY
OROŃSKO - CENTRUM RZEŹBY POLSKIEJ
Sławomir Marzec - Pompeje. Szkice do obrazu
01.05.2004 - 31.05.2004

01.05.2004 - 31.05.2004
O prezentowanej w orońskiej galerii "Kaplica" wystawie artysta pisze:
"Pompeje są dla mnie uosobieniem śmierci - zagłady człowieka wraz z jego światem: bliskimi, codzienną krzątaniną, bóstwami... Śmierć nieobłaskawiona rytuałem, czy choćby pozorem celowości, ale - poprzez dystans czasowy - dana jako rodzaj zdziwienia; jako atrakcja turystyczna. Śmierć wypierana jest z aktualnej widzialności kulturowej, a jej patos i tragizm zanikają w brzęczeniu respiratorów, migawkach news'ów i statystykach. Pojawia się natomiast mnogość jej różnych substytutów - społeczna marginalizacja, alienacja; zobojętnienia w "się", w cynicznym sprycie, anonimowości mody, czy konsumpcji. Przestrzeń, przeszłość i przyszłość, nasza realność są wirtualizowane w kulturze totalizacji "teraz", które jest nieustannie utrwalane, multiplikowane i przetwarzane. Wygląda na to, że według dzisiejszych kanonów życie nie kończy się śmiercią, ale... niczym. Obraz "Pompeje" mojego autorstwa nigdy nie powstanie; możliwe są tu jedynie szkice jako fragmentaryczne i niepełne domysły. Tej obcości fenomenu śmierci przeciwstawiam - jako malarz abstrakcjonista - obce mi przedstawienia figuratywne. Prawie sto lat temu szlachetny hochsztapler Gurdżijew nauczał swoich uczniów w Moskwie, jak rozpoznawać ludzi "żyjących" (przytomnych) od "śpiących". Według niego niektórzy budzą się jedynie w chwili śmierci - na ten kruchy moment przerażenia.

Sławomir Marzec urodził się w 1962 roku. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowniach prof. Stefana Gierowskiego i prof. Ryszarda Winiarskiego. W 1986 roku otrzymał dyplom z malarstwa w ASP Warszawie, a w 1988 roku Meisterschule Diploma w pracowni prof. G. Ueckera w Kunstakademie w Düsseldorfie. Zajmuje się malarstwem, a także pisze teksty, które powstając równolegle do obrazów są próbą "spotkania rzeczywistości w słowach". "Od wielu już lat podstawowym źródłem moich inspiracji (jako malarza) jest wpatrywanie się w strumień kształtów, który przelewa się pod zamkniętymi powiekami, gdy wygasają już po widoku i myśli?. Publikuje teksty z pogranicza teorii i krytyki sztuki w takich czasopismach jak: EXIT, Obieg, Kresy, Roczniki i Seminaria Orońskie, Na przykład i New York Art Magazine oraz w publikacjach zbiorowych (np. Formy estetyzacji przestrzeni IK 1999r., Challenge The Vardo Seminar Foundation

Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. ul. Topolowa 1, 26-505 Orońsko, woj. mazowieckie. Kontakt: www.rzezba-oronsko.pl


Wystawy aktualne | Archiwum wystaw 2003-2012

redakcja|nota prawna
© 2003-2024 sztuka.net   Wszelkie prawa zastrzeżone.