|
|
WARSZAWA - SALON SZTUKI 49 |
|
Elżbieta Banecka - Miłość w kropki ?3D - obiekty, grafiki 2004-2007 |
|
20.02.2007 - 04.03.2007 |
20.02.2007 - 04.03.2007 |
|
|
|
"...w obliczu piękna człowiek ze szczególną ostrością uświadamia sobie efemeryczny charakter wszystkiego co żyje na tym świecie"
Nowe grafiki i przestrzenne obiekty Eli Baneckiej z cyklu "Miłość w kropki...3D" mówiąc o wartości rzeczy małych swą malarsko-graficzną urodą uwodzą z tą samą siłą, z jaką przed laty uwodziły zabawnie tytułowane prace z cykli: "Stoliś", "Krześlisk", "Deski wuja Zdzicha". Trójwymiarowe przedmioty stanowią poetycką kompilację rzeczy znalezionych, wizualnie interesujących śladów codzienności oraz fragmentów starych grafik. Artystka łączy je przy użyciu papieru mache i papieru czerpanego, waty szklanej oraz masy gipsowej, która w długim procesie zastygania pozwala dziełu "dojrzeć w czasie", umożliwia artystyczną ingerencję: rycie, rysowanie, zatapianie w niej nowych elementów. Proste, pełne kontrastów i napięć kompozycje wzbogacone są sentencjami, bądź samymi literami. Mogą być postrzegane jako integralny element prac urozmaicający je wizualnie, bądź jako zdania mające głębszy sens, pozwalające w zatartym piśmie, arabeskowo-koślawym liternictwie odkryć wstydliwe myśli artystki. Sztuka Eli Baneckiej wielokrotnie określana jako abstrakcyjna, posiada bardzo wiele wspólnego z formami odnajdywanymi w naturze. Autorka często posiłkuje się wrażeniami z podróży, ma szczególną umiejętność przekazywania aury miejsc odwiedzanych (np. miejsc kultu i kontemplacji). Wspomnienia syntetyzuje, zamyka w formę prostych znaków i symboli budowanych fakturą, strukturą, wysublimowaną kolorystyką i interesującą typografią. Unika perfekcji, regularności, doskonałego wykończenia sugerując, że możliwy jest dalszy rozwój. W niedokończeniu, niekompletności pozostawia miejsce dla wyobraźni. Warunkiem piękna w pracach artystki nie jest jego uwiecznienie ale sugerowanie jego przemijania. Materialność to konieczny składnik piękna i miłości powodujący żal nad ich kruchością.
Geneza prezentowanych obiektów wiąże się z grafikami, z którymi przed kilku laty Banecka zaczęła wychodzić w trójwymiarowość. Umieszczała je na płótnach, fragmentach płyt, pudełkach po kremach, czy butelkach po perfumach... Drobiny, które niegdyś były podstawowym budulcem prac graficznych obecnie dopełniają kompozycje form przestrzennych. Rozjechane okulary, strzępy grafik (ziarna twórczej myśli) "zasiane" w papierowych doniczkach skłaniają do kontemplacji piękna tkwiącego w kruchej codzienności. To również okruchy czasu, naszego życia, miłości, przemijania, istniejące chwilę dłużej dzięki temu, że artystka tworzy z nich przedmioty niecodzienne.
Cykl "Miłości w kropki...3D" obrazuje te strony uczucia, które dotyczą jego trudnych momentów. Prace z nowego cyklu ilustrują przede wszystkim stosunek autorki do własnej pracy oraz sztuki rozumianej jako proces, któremu towarzyszy napięcie twórcze, ciągłe zmaganie się z samym sobą, z potrzebą umiejętnego zamknięcia w wizualnym obiekcie artystycznych idei.
Twórczość Eli Baneckiej zawieszona jest między czasową ulotnością, przemijalnością świata zjawisk a nieskończoną "przestrzenią" pozazjawiskowego świata nicości. Wszystkie jej działania i zabiegi sugerują istnienie innej, leżącej poza egzystencją człowieka i światem przedmiotów rzeczywistości.
Elżbieta Banecka, studia: Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom: 1991 r. w pracowni prof. J. Tarasina i w pracowni prof. R. Strenta. Uprawia unikatową grafikę warsztatową, tworząc eksperymentalne techniki własne. Zajmuje się również: grafiką projektową i książką artystyczną. Pracuje na UMCS w Lublinie, w Collegium Sztuk Pięknych w Kazimierzu Dolnym. Zrobiła doktorat w dziedzinie grafiki artystycznej. Autorka ponad 30 wystaw indywidualnych w kraju i za granicą. Brata udział w ponad 200 ekspozycjach zbiorowych w Polsce, Szwecji, Niemczech, Brazylii, Norwegii, Danii, Japonii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Włoszech. Laureatka ponad 40 nagród w Polsce i za granicą, m.in. brązowego medalu na Triennale w Osace (1991, Japonia), Grand Prix na Triennale Sztuki Majdanek (2003), Grand Prix konkursu Grafika Warszawska (2002). Jej prace znajdują się w zbiorach muzealnych i prywatnych m.in. w Kanadzie, Emiratach Arabskich, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Brazylii, Japonii, Francji, Belgii, Szwecji, Norwegii, Hiszpanii, Anglii, USA, Finlandii.
Kurator galerii: Magdalena Durda-Dmitruk
Salon Sztuki 49, Al. Jana Pawła II 49, Warszawa Kontakt: salonsztuki49@wp.pl |
Wystawy aktualne | Archiwum wystaw 2003-2012
|
| |
|