PORTFOLIO
MARIA KIESNER

Urodzona w Warszawie w 1976 roku. Studiowała malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1998-2000 w Goscinnej Pracowni Leona Tarasewicza. Dyplom obroniła w 2002 pod kierunkiem Jarosława Modzelewskiego. Aneks z plakatu w pracowni Mieczysława Wasilewskiego. Pracę teoretyczną napisała pod kierunkiem Agnieszki Morawińskiej, która dotyczyła prac "In edita" Andrzeja Wróblewskiego. Dyplom otrzymał nagrodę Józefa Szajny za poszukiwanie nowej formy wypowiedzi.Pracuje przy ulicy 11 Listopada na warszawskiej Pradze. Zajmuje się malarstwem. W roku 2005 i 2007 była stypendystką Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Maluje architekturę i pejzaże miejskie. Przedstawia obiekty realistycznie, ascetycznie i bez sztafażu, interesują ją fabryki, dworce, szkoły, domy kultury i zapomniane relikty socmodernizmu.

"Mario Vargas Llosa powiedział, że: "literatura kłamie, ale kłamiąc opowiada prawdę o rzeczywistości". Parafrazując stwierdzenie pisarza o obrazach Marii Kiesner można by powiedzieć, że przedstawiają wyludnione weduty, opustoszałe miejskie pejzaże, ale tak naprawdę nie odpowiadają o architekturze, tylko o ludziach, którzy ją stworzyli. Malarstwo Marii Kiesner jest inspirowane starymi pocztówkami z wyobrażeniami miast oraz zdjęciami architektury. Artystka nie przedstawia ludzi, na jej obrazach ulice są opustoszałe, budowle opuszczone, oświetlone ostrym światłem padającym z jednej strony. Nastrój dzieł jest przesycony melancholią i grozą. Mamy wrażenie, że oglądamy krajobraz chwilę przed burzą, którego spokój jest wyłącznie pozorny. Malarka posługuje się stonowaną kolorystyką, gamami metalicznych szarości i delikatnych beżów. Budynki na jej obrazach są realistyczne, lecz zarazem w pewien sposób umowne, ograniczone do swoich najistotniejszych elementów, niczym puste makiety, pozbawione wnętrza. Obrazy artystki można podzielić na "portrety" pojedynczych budowli, takie jak chociażby dach Supersamu na pl. Unii Lubelskiej, oraz widoki miast, w których okna, drzwi, układ ulic tworzą kompozycyjne rytmy. Mimo że miasta Kiesner są wyludnione sama malarka deklaruje, że jej twórczość tak naprawdę jest hołdem dla ludzi nieobecnych na płótnach, a będących twórcami przedstawianych budowli. Choć maluje najróżniejsze budynki, powstałe w różnych okresach, a niektóre istniejące już wyłącznie na fotografiach, patrząc na jej obrazy mamy wrażenie, że oglądamy to samo, jedno miasto, wyludnione niczym renesansowe miasta idealne. Jej miasta nie są jednak owocem utopijnej myśli, lecz wyrazem melancholii, odzwierciedleniem nienazwanej tęsknoty, która tkwi w każdym z nas." Ewa Morka

Wystawy indywidualne:

  • 2008 Weduty warszawskie, Muzeum Historyczne Miasta Warszawy
  • 2007 Malarstwo, Galeria 49, Warszawa
  • 2007 Warszawa, Galeria Milano, Warszawa
  • 2006 Mosty,Dom Kultury Zacisze,Warszawa (katalog)
  • 2006 Szare niebo, Galeria promocyjna, Warszawa (katalog)
  • 2006 Trzy Kolory, Pracownia 3, Warszawa
  • 2005 Nudne pocztówki, Galeria Nizio, Warszawa
  • 2005 Walking Art Tour 2005, Centrum Olimpijskie, Warszawa (katalog)
  • 2005 Widokówki, wystawa w ramach festiwalu Warszawa Singera (katalog)
  • 2005 Weduty, galeria Art., Warszawa (katalog)
  • 2004 Pocztówki, Instytut Polski, Sofia, Bułgaria (5 pocztówek)
  • 2003 Stalowa Galeria Zakręt, Warszawa
  • 2001 Dzielnicowe centrum Promocji Kultury Praga-Północ, Warszawa

Wystawy zbiorowe:

  • 2007 Tu zaszła zmiana, Kordegarda, Warszawa (folder)
  • 2007 Malarstwo XXI wieku, Zachęta, Warszawa
  • 2006Warszawa w Berlinie, Berlin (katalog)
  • 2006 Warszawa w Sofii, Sofia (katalog)
  • 2006 VI Trienale Sztuki Sakralnej, Częstochowa (katalog)
  • 2006 Galeria Krytyków Pokaz, Warszawa
  • 2006 Muzeum Sztuki Współczesnej Radom
  • 2006 Galeria Sztuki Współczesnej, Lesko
  • 2006 W drodze.Płocka galeria Sztuki
  • 2006 Otwarte pracownie, Sąsiedzi dla sąsiadów, Warszawa
  • 2005 Labraderie de l'art, Roubaix
  • 2005 100x100 wystawa zbiorowa, Kopenhaga, Dania
  • 2005 Finał konkursu Bielska Jesień 2005, BWA, Bielsko-Biała (katalog)
  • 2005 Otwarte pracownie w ramach akcji sąsiedzi dla sąsiadów.
  • 2005 Bachantki, Muzeum Teatralne, Teatr Narodowy, Warszawa (katalog)
  • 2004 Czarna Galeria, Warszawa
  • 2004 Wystawa pokonkursowa "Bielska Jesień 2003", Słupsk
  • 2004 Dialogi, Galeria Miejska, Płock
  • 2004 Wystawa wiosenna, Galeria Klementyny Bocheńskiej, Fabryka Trzciny, Warszawa
  • 2003 Wystawa pokonkursowa "Bielska Jesień 2003", BWA, Bielsko Biała (katalog)
  • 2003 Czarne i Białe, Galeria Klementyny Bocheńskiej, Fabryka Trzciny, Warszawa
  • 2003 Magazin Odieżdy, pracownia na 11 Listopada, Warszawa
  • 2003 Zapisy Wyobraźni, Galeria Ericsson, Warszawa
  • 2003 Muzeum Iwaszkiewicza , Stawisko
  • 2002 "Dyplomy 2002" Teatr Studio, Pałac Kultury i Nauki, Warszawa
  • 2002 "Comedia dell'arte", Teatr Węgajty, Węgajty
  • 2000 "Plener Żydowski" wystawa studentów Leona Tarasewicza, Ośrodek Kultury "Pogranicze" Sejny


redakcja|nota prawna
© 2003-2018 sztuka.net   Wszelkie prawa zastrzeżone.