PORTFOLIO
IWONA ZAWADZKA

Urodzona w 1981 roku. Absolwentka Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom z wyróżnieniem rektorskim w pracowni malarstwa prof. Wiesława Szamborskiego otrzymała w 2006 roku. Aneks z Malarstwa Ściennego wykonała w pracowni prof. Edwarda Tarkowskiego. Od 2006 roku jest członkiem Stowarzyszenia Animacji Kultury "Pracownia Wschodnia".

Realne. Prywatne. Rzeczywiste.
"Wystawa Sześć i pół w Galerii Promocyjnej daje analizę doświadczenia wyobrażeniowego, zdominowanego estetycznym nadmiarem współczesności. Iwona Zawadzka nie tworzy kolejnego słownika prywatnych symboli, lecz zmierza za pomocą medium malarskiego do rozpoznania mechanizmów iluzji i deziluzji, rządzących naszą wyobraźnią. Interesuje ją sytuacja podmiotu projektującego złudzenia samego siebie w sytuacji zagrożenia izolacją, redukcją i instrumentalizacją. Artystka kolekcjonuje wizerunki swojej postaci w sytuacjach prywatnych i domowych, które odgrodzone od agresywnej zewnętrzności wydają się być niewinne i autentyczne. Z intymnego negliżu i okołokuchennej krzątaniny wyłaniają się nieprecyzyjne jeszcze gesty. Prywatny fotograficzny album, składający się z serii dziewczęcych póz, to miejsce odnajdywania kobiecego języka ciała. Artystka kodyfikuje go na swój sposób. Wydobywa figury z kontekstu, montuje je w nowe oddzielne grupy wizerunków-idoli, które następnie przenosi na płótno. Tytuł wystawy Sześć i pół odwołuje się do kodowania liczbowego informacji i obrazów za pomocą algorytmów. W przestrzeń płócien wprowadzane są zaledwie modelowe dane - ruchliwe, kontrastowe kontury, wypełniane starannie kolorem. Powielają się one w nieskończoną liczbę reprezentacji, starając się zastąpić wzory-matki. Prywatne simulacrum złożone z rytmicznych ciągów quasi-kobiet jest otwarte na bezustanne zmiany i przekształcenia. Jeśli szukać jakiegoś zbioru pojęć kodyfikujących tę twórczość odwołać się można do reguł estetycznych mise-en-page związanych ze sztuką komponowania płaszczyzn, rysowaniem, typografią i tworzeniem obrazów generowanych cyfrowo. Estetyka ta przypomina zabawę wycinankami, pozbawioną głębi i ciężaru swej konkurentki mise-en-scène. Służy przede wszystkim do szybkiej materializacji mentalnych wizji i idei.

Obrazy Iwony Zawadzkiej są płaskie i figuratywne. Stałym elementem prac jest świetliste spektrum barwne, które rytmizuje kompozycje. Stanowi ono zarówno projekcję pragnień podmiotu, jak i egzemplifikację przestrzeni obcej, która naznacza, prześwieca, przenika dźwiękiem i ubiera. W ćwiczebnych trykotach dążą ku tajemniczemu spektrum dziewczęta-postacie z płótna Skradające się. Iluzoryczny, fantazmatyczny cel, rozczepiający wnętrza ludzkie za chwilę je pochłonie (Skradające się II). Prace artystki stawiają nas w sytuacji oddzielania rzeczywistości od Realnego. Pochłonięcie spektralne, tak jak zaspokojenie pragnień, okazuje się być zawsze częściowe i nie przynosi spełnienia. Pobudza jedynie energetyczne pola pragnień, które przenikają i naznaczają ciało. Konsekwencją tego faktu jest pojawienie się obiektów częściowych, autonomicznych organów bez ciała, pragnień, które nie mają konkretnego celu, a żądają zaspokojenia. Fantazmatyczna Realność w swojej najczystszej formie porusza rytmem tych prac. Widoczne jest to dobrze w Tęczach, gdzie barwne spektrum utrzymuje wszystkie figury kobiece pionowo nad ziemią w stanie zawieszenia, któremu towarzyszy rodzaj melancholijnej bezwoli. Podniesione ręce w geście poddania się stanowią równocześnie próbę przekroczenia ram płótna i wydostania się ku światu rzeczywistemu. W różnym stopniu ten dualistyczny podział pomiędzy rzeczywistym a Realnym przenika wszystkie prace artystki. W Sześć i pół, w Kadrze II i IV, w Różowym spektralność pragnień wypływa z rzeczy, warstw ochronnych kobiecego ciała: sukienek, bielizny i piżam. Zamknięta intymność w tym laboratorium malarskim, pozostawiona sama sobie, rozprzestrzenia się wizualnie i fantazmatycznie. Przenika obiekt pożądania, rozpuszcza się w nim, staje się totalna, oceaniczna i niepodatna na zewnętrzne znaczenia. Z drugiej strony pozostałość po podmiocie cały czas podejmuje próby wyjścia i konfrontacji z rzeczywistym. Ten proces wydaje się nie mieć końca." Robert Jasiński

Wystawy indywidualne:

  • 2008 - Wystawa malarstwa, Centrum Smolna, Warszawa
  • 2008 - Wystawa malarstwa pt. "Sześć i pół", Galeria Promocyjna, Warszawa
  • 2007 - Wystawa malarstwa pt. "Patrzę na siebie" w siedzibie firmy Sanofi-aventis, Warszawa
  • 2007 - Wystawa Malarstwa w Biurze Senator Ewy Tomaszewskiej, Warszawa
  • 2006 - Wystawa Malarstwa w Galerii Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej, Warszawa
  • 2006 - Podyplomowa Wystawa Malarstwa na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie

Wystawy zbiorowe:

  • 2008 - Wystawa malarstwa "Salon Letni", Galeria Promocyjna, Warszawa
  • 2007 - Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych PROMOCJE 06/07, Galeria Sztuki w Legnicy
  • 2007 - Wystawa zbiorowa Vernissage, The Affordable Art Fair, Londyn
  • 2007 - Polsko - niemiecka wystawa pt. "Drzwi", Galeria Studio, Warszawa
  • 2007 - Polsko - niemiecka wystawa pt. "Drzwi", Płocka Galeria Sztuki, Płock
  • 2007 - Wystawa pt. "Jelenie na rykowisku", Pracownia Wschodnia, Warszawa
  • 2007 - Wystawa zbiorowa Vernissage, The Affordable Art Fair, Nowy Jork
  • 2007 - Wystawa pt. "Drzwi", Sala Kolumnowa Teatru Miejskiego w Landsbergu nad Lechem, Niemcy
  • 2006 - Niekomercyjna Wystawa Malarstwa studentów ASP w Warszawie na IV Warszawskich Targach Sztuki
  • 2006 - Wystawa Malarstwa "Dyplom ASP 2006", Galeria U, Warszawa
  • 2006 - Podyplomowa Wystawa Malarstwa w Galerii Studio, Warszawa
  • 2005 - Wystawa Malarstwa w Galerii Firmy Ericsson, Warszawa
  • 2005 - Wystawa Tkaniny Artystycznej w Domu Kultury Ursynów
  • 2002 - Wystawa Rysunku Studentów ASP, Galeria Prezydencka, Warszawa (Drugie miejsce)
  • 2001 - Wystawa malarstwa, Galeria Obuch, Białystok
  • 2000 - Podyplomowa Wystawa Grafiki, PLSP Supraśl

Wyróżnienia i nagrody:

  • 2006 - Stypendium ufundowane przez Państwa Agnieszkę i Pawła Gieryńskich
  • 2006 - Wyróżnienie honorowe w konkursie o Grand Prix Fundacji im. Franciszki Eibisch
  • 2006 - Nagroda za najlepszą pracę dyplomową w 2006 roku na Wydziale Malarstwa w ASP w Warszawie
  • 2006 - Wyróżnienie rektorskie za dyplom
  • 2002 - II miejsce w konkursie rysunku Wydziału Malarstwa ASP


redakcja|nota prawna
© 2003-2018 sztuka.net   Wszelkie prawa zastrzeżone.