WYSTAWY
KRAKÓW - GALERIA BB
www.glasswroclaw.com
16.07.2011 - 30.09.2011

Jakub Wrzalik, Złudzenia 02
Dagmara Bielecka, Błękitny melanż, Różowy melanż
Agnieszka Leśniak, White Code
Barbara Zworska-Raziuk, Struktury mineralne
Agnieszka Leśniak, Red Line
Wojciech Peszko
Marzena Krzemińska, Cradle
17 pedagogów Katedry Szkła Wydziału Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. 17 interesujących artystów. Pracują w różnych technikach i w różny sposób przetwarzają szklany materiał. Tworzą szklaną sztukę ciągle w Polsce niedocenianą i rzadko prezentowaną w galeriach i muzeach. Dagmara Bielecka, Jerzy Chodurski, Małgorzata Dajewska, Beata Damian-Speruda, Antonina Joszczuk, Marzena Krzemińska, Agnieszka Leśniak, Mariusz Łabiński, Beata Mak-Sobota, Kazimierz Pawlak, Wojciech Peszko, Marta Sienkiewicz, Stanisław Sobota, Ryszard Więckowski, Jakub Wrzalik, Maciej Zaborski, Barbara Zworska-Raziuk.

Przestrzenie dla Piękna. Przestrzenie dla Szkła.
Z czym kojarzy mi się Wrocław? - z krasnoludkami, teatrem i... szkłem. Krasnoludków we Wrocławiu zatrzęsienie. Teatrów zdecydowanie więcej niż w Krakowie. A szkło? Szklana fontanna przed wrocławskim Ratuszem, zaprojektowana przez Alojzego Gryta, dowodzi, że szkło może być materiałem trwałym i pięknym, z powodzeniem stosowanym w przestrzeni miejskiej. Ten oryginalny "pomnik" budzi powszechne zainteresowanie i zachwyt. Nawet zimą, gdy tafle szkła pokryje śnieg i lód. Jednak Wrocław nie wykorzystuje szkła w promocji miasta. A przecież historia polskiego szkła, interesująca i bogata, wiąże się z obszarem Dolnego Śląska - huty szkła działały tu już w czasach średniowiecza. To także we wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych powstał w 1946 roku jedyny w Polsce Wydział Ceramiki i Szkła. Jego absolwenci projektują szkło w polskich hutach. Wielu z nich zakłada prywatne studia, a ich prace trafiają do najważniejszych zagranicznych kolekcji. I to właśnie na Dolnym Śląsku, we Wrocławiu, w Jeleniej Górze i Kłodzku znajdują się muzealne zbiory szkła - historycznego i współczesnego. I zaledwie 100 km od Wrocławia działa znane wśród znawców szkła na całym świecie Studio Borowski. W mieście szklanej tradycji, stolicy regionu, z bogatą szklarską historią, do tej pory nie odbył się żaden Festiwal Szkła. Zaniedbanie szklarskiego środowiska, brak pomysłu na przygotowanie takiej imprezy, czy opór władz miasta przed zaangażowaniem się w taki projekt? Nie znam dobrze wrocławskich realiów i nie potrafię odpowiedzieć na to pytanie. Od 14 lat, jako jedyna polska prywatna galeria (Galeria Szkła i Ceramiki we Wrocławiu działa w strukturach BWA) konsekwentnie promuję polskie szkło artystyczne w kraju i zagranicą. Organizuję wystawy, wydaję katalogi, popularyzuję sztukę szkła w mediach. I odpowiadam na pytanie: dlaczego w Polsce nie ma cyklicznej imprezy związanej ze szkłem artystycznym? Dlatego wspólnie z Fundacją "Fly with Art" proponuję i podejmuję się zorganizowania Europejskiego Festiwalu Szkła we Wrocławiu. W ramach aplikacji Wrocławia o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016 przygotowałam, razem z profesorem Kazimierzem Pawlakiem, artystą i dziekanem Wydziału Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu w latach 1996-2002, projekt "European Glass Festiwal". Mam nadzieję, że po wyborze Wrocławia na Europejską Stolicę Kultury 2016 "szklany festiwal" na zawsze zagości we Wrocławiu i w Polsce.
Anita Bialic

Szkło jest w Polsce niewidzialne!
Kiedy zaczynałem swoją przygodę ze szkłem, nasze artystyczne działania ograniczały się tylko do huty szkła. Z pomocą hutników tworzyliśmy rozmaite szklane formy, podobne do tych, które powstawały od lat 60-tych. Pierwsze próby realizacji w technice "na zimno" oraz technikach piecowych nastąpiły z początkiem lat 80-tych. Byłem jednym z pierwszych artystów w Polsce eksperymentujących z nieznanymi jeszcze technikami szklarskimi: tworzyłem szlifowane obiekty ze szkła optycznego, topiłem szkła w formach, pracowałem w technice pate de verre. Techniki te były znane i popularne w świecie od dawna ale brak literatury, technologii i kontaktów z zagranicznymi artystami zmuszał do szukania własnych rozwiązań. Obecni studenci Katedry Szkła Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu poznają wszystkie techniki szklarskie, niezbędne przy tworzeniu szkła artystycznego i unikatowego. Mają też mnóstwo możliwości udziału w zagranicznych projektach, stażach, praktykach, wystawach... Czy ten nieograniczony dostęp do szklarskiej wiedzy i praktyki zmienił obraz polskiego szkła w Europie i na świecie? Niestety, nie. Tylko kilku polskich artystów znanych jest w "szklanym świecie". Zdecydowana większość absolwentów ogranicza się do stosowania najprostszych technik piecowych i zalewa galerie komercyjnymi "zgrzewankami". Tylko kilku polskich artystów bierze udział w międzynarodowych konkursach i festiwalach szkła a na sympozjach poświęconych tematom szkła jestem najczęściej jedynym uczestnikiem z Polski. Tylko dwie galerie w Polsce - Galeria Szkła i Ceramiki BWA we Wrocławiu i Galeria BB Anity Bialic zajmują się prezentacją i promocją polskiego szkła artystycznego. Bez wystaw, promocji i udziałów w sympozjach polskie szkło artystyczne nadal będzie niewidzialne. Bez popularyzacji wiedzy o sztuce szkła i tworzących ją artystach nasze akademickie starania, by nauczyć młodych ludzi trudnej sztuki szkła, rozwinąć w nich pasję i chęć do mozolnej pracy, nie przyniosą większych efektów.
Prof. Kazimierz Pawlak, dziekan Wydziału Ceramiki i Szkła ASP we Wrocławiu, 1996-2002

Wystawa zorganizowana wspólnie z Fundacją "Fly with Art" w ramach promocji projektu "European Glass Festival".

Galeria BB, ul. Garbarska 24, Kraków

Kontakt: www.galeriabb.com



Wystawy aktualne | Archiwum wystaw 2003-2012

redakcja|nota prawna
© 2003-2019 sztuka.net   Wszelkie prawa zastrzeżone.